19/05/2020

Koningin Maxima heeft vanochtend een bezoek gebracht aan de voedselbank in Delft. Ze sprak met vrijwilligers over het samenstellen van de pakketten en hoe ze daarbij voldoende afstand houden, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst.

"Haar bezoek was voor ons bijzonder inspirerend", zegt Peter Vogelaar, voorzitter van de Delftse voedselbank en lid van Lions Princestad. "Het is een enorme blijk van waardering voor onze vrijwilligers, die keihard werken in deze tijden en daarbij ook een zeker risico nemen." Ze hadden een heel leuk gesprek met de koningin, vertelt hij, waarbij ze haar op de hoogte stelden van alle ins en outs van de voedselbank.

De Delftse voedselbank heeft meer klanten gekregen door de coronacrisis, terwijl er in deze tijd normaal gesproken juist wat minder mensen een pakket nodig hebben. "Dat komt door seizoensarbeid, die in het voorjaar aantrekt. Dan hebben mensen weer even werk", zegt Vogelaar. Hij vreest dat het aantal van ruim 500 huishoudens die zijn voedselbank nu bedient de komende maanden met 10 of misschien zelfs 20 procent zal groeien.

De Delftse voedselbank is een van de goede doelen die op zeer regelmatige basis door Lions Princestad ondersteund worden. Niet alleen financieel maar ook door zitting te nemen in het bestuur.